Sådan træner du under graviditet med bækkenbundskugler

bækkenbundskugler til træning af bækkenbunden

Måske vidste du det, måske ved du det ikke. Det er faktisk utrolig vigtigt, at du allerede inden fødslen påbegynder “genoptræning” af din bækkenbund med bækkenbundskugler.

De fleste er klar over, at det er vigtigt for at undgå inkontinens og følgesygdomme af en fødsel, at få trænet bækkenbundsmuskulaturen.

Men faktisk er det vigtigt, eller ikke desto mindre en god idé, at begynde på træningen under din graviditet.

Hvordan træner du alle musklerne i bækkenet

Mange ved som sagt, at man skal træne bækkenbunden. Men det er faktisk vigtigt, at du sørger for at få aktiveret alle musklerne i bækkenet. Under normal bækkentræning findes der en langt række øvelser, som ikke kræver, at du skal have fingrene i en bækkenbundskugle.

bækkenbundstræning

De fleste anbefaler faktisk ikke engang kugler til bækkenet, men det er i min optik en fejl.

Nogle kan godt formå at aktivere alle muskelfibre i bækkenet under træning uden “ekstra udstyr”. Men i mine øjne kan man kun sørge for og være sikker på at aktivere alle musklerne med et par bækkenbundskugler.

Start tidligt med træning – helst før fødslen

Som allerede nævnt, er det altså en god idé at starte træningen inden/under graviditeten. Nogle modargumenterer det med, at musklerne alligevel i nogle tilfælde rives over og bliver utrænede under en fødsel.

bækkenbundskugler

Selvom jeg er delvist uenig i, at selve styrken alligevel forsvinder og træningen før graviditeten ikke nytter noget, så kan vi godt for argumentets skyld antage, at det er sandt.

Men selv hvis, alt styrken forsvinder, og den direkte effekt af træningen inden forsvinder, så er der en facet mange glemmer.

Du kan klikke på linket og gå til Lovebuddy.dk, hvis du gerne vil læse mere om bækkenbundskugler og bækkenbundstræning.

Generelt set, så handler meget træning om at skabe nerveforbindelser til musklerne. Mange aktiverer faktisk kun en brækdel af deres muskelfibre – selv når de træner tung styrketræningen.

Få god forbindelse til nervebanerne

Når du træner inden graviditeten så øger du din evne til at aktivere din muskulatur og muskelfibre i bækkenbunden.

Uden at skulle gå helt ned i detaljen omkring, hvordan muskelaktivering virker, så virker det kort og godt ved at din hjerne sender små elektroniske signaler gennem nervebanerne til musklerne.

bækken træning

Når denne lille elektriske “ladning” kommer løbende igennem nervebanerne ned til musklerne og får dem til at trække sig sammen.

Egne erfaringer

Efter jeg har gjort brug af bækkenbundskugler har jeg virkelig oplevet et løft i min træning. Først og fremmest virker det som om jeg kan aktivere en langt større del af mit bækken.

Et par kugler kan bruges både under normale øvelser (som også kan udføres uden bækkenbundskuglerne). Men når du gør brug af dem, så vil du opleve, at du kan trække en langt større del af dine muskler sammen. Altså aktivere dem.

Det har hvertfald været min oplevelse. Jeg synes udbyttet af min træning er langt større. Jeg følte det gik langt hurtigere med fremskridt. Fra uge til uge blev jeg langt hurtigere stærkere, mere strammet op og var bedre til at holde på vandet.

Det fik virkelig min genoptræning efter min første fødsel til at tage fart. Der havde jeg først i selve genoptræningen benyttet mig af et par kugler. Men her til min anden fødsel sørgede jeg for, at bruge bækkenbundskuglerne allerede i træningen under graviditeten.

Resultaterne var helt igennem fantastiske. Jeg havde minimale problemer med utilsigtet vandladning og jeg følte at min efterfølgende genoptræning gik langt hurtigere.

 

 

Skriv et svar